Nyhet från Eslöv's Kommun

Rårödsgården får årets miljöpris för sin biogasanläggning

Eslövs miljöpris 2024 går till Rårördsgården som byggt en egen biogasanläggning för att ta hand om gödsel och skapa fossilfri energi för gårdens behov.

Miljöpriset delas varje år gemensamt ut av Eslövs kommun, Skånska Dagbladet och Kraftringen. Privatpersoner, företag, organisationer och föreningar kan nomineras.

Ivar och Kerstin Bengtsson på Råråödsgården är årets miljöpristagare.
Foto: Toomas Laagus/Skånska Dagbladet

Skapar gödsel och energi

Genom att röta gödsel från sin mjölkkobesättning i en egen biogasanläggning producerar Rårödsgården i Stehag både fossilfri energi och bra gödsel till sin verksamhet. Nomineringen för årets pris lyder:

Det behövs mer förnybar energi och fler modiga människor som vågar testa och visa vägen mot ett cirkulärt, fossilfritt samhälle. Kerstin och Ivar Bengtssons satsning på biogasproduktion på den egna gården är viktig inte bara för den miljönytta den gör, de är också viktiga förebilder för andra som vill gå i samma riktning.

Eslövs miljöpris 2024 går till Kerstin och Ivar Bengtsson som med sin biogassatsning bidrar till målet Begränsad klimatpåverkan i Eslöv.

Priset delas ut den 5 juni

Miljöpriset delas ut vid en ceremoni i stadshuset den 5 juni.

Tidigare års pristagare

2022 Nordic sugar för ångledningen mellan Nordic sugars sockerfabrik och kraftvärmeverket i Örtofta.
2021 delat mellan Britta Levin, Hultseröds trädgårdar, och Olof Bauer, Holmby
2020 Bostadsrättsföreningen Eslövslantmannen
2019 Camilla Andersson, driver butiken och caféet Gårdshandlaren i Eslöv
2018 William Malmgren och Tord Johannesson
2017 Eslövsbygdens naturskyddsförening
2016 Lantmännen utsäde
2015 HeHo Transport
2014 Nordic Sugar, Örtofta Sockerbruk AB
2013 MERAB
2012 Eslövs biståndscenter
2011 Ekobonden Lisbeth Andersson på Sunnantorps gård

Denna sida Rårödsgården får årets miljöpris för sin biogasanläggning publicerades först på Eslövs kommun.

Nyheter – Eslövs kommun